Neden kan gruplarımız farklı?

SDAI tarafından 2 ay önce oluşturuldu - 31 Ocak 2024 Çarşamba 21:01

İnsanların damarlarında dolaşan kan türü muhtemelen arkadaşlarınızın ve hatta ailenizin kan türünden farklıdır. Kan grubunuzu bilmek, kan transfüzyonları ve diğer tıbbi amaçlar için önemlidir, bu da bir soru ortaya çıkarır: Neden insanların farklı kan grupları vardır?
Dört ana kan grubu vardır: A, B, AB ve 0. Her biri, kırmızı kan hücrelerinin yüzeyinde hangi antijenlerin bulunduğuna göre tanımlanır. A tipi kanın kırmızı kan hücrelerinde A antijeni bulunur, B'de B antijeni, AB'de her ikisi de vardır ve 0'da hiçbiri bulunmaz.
"Veriler, farklı kan gruplarına sahip olmamızın temel nedeninin sıtma olduğunu güçlü bir şekilde işaret ediyor," diyen Dr. Claudia Cohn, Minnesota Üniversitesi'nin kan bankasının tıbbi direktörü. "Eğer sıtma paraziti olan yerlerin haritasını ve 0 kan grubunu üst üste koyarsanız, sonuç şaşırtıcı bir benzerlik gösterir."
Sıtmanın dünya genelinde yüksek bir ölüm oranına sahip olduğunu, 2020'de dünya genelinde 627.000 kişiyi öldürdüğünü belirten Merkezler for Disease Control and Prevention'ın verilerine göre, sıtma paraziti taşıyan kişilerde enfekte olmuş kırmızı kan hücreleri küçük kan damarlarında birikir, kanı ve taşıdığı oksijeni beyine ulaştırmayı engeller. Ancak 0 kan grubuna sahip insanlar sıtma karşısında önemli bir korumaya sahiptir. Örneğin, 2007 yılında Proceedings of the National Academy of Sciences dergisinde yayımlanan bir çalışma, 0 kan grubuna sahip olanların diğer kan gruplarına sahip olanlara göre şiddetli sıtma geliştirme olasılığının %66 daha düşük olduğunu bulmuştur.
Bu durum, 2015 yılında Nature Reviews Microbiology dergisinde yayımlanan bir çalışmaya göre, sıtma parazitinin enfekte olmuş kırmızı kan hücrelerinin yüzeyinde RIFIN adı verilen bir protein ifade etmelerine neden olmasıyla en azından kısmen açıklanabilir. Bu protein, yapışkan bir madde gibi davranarak enfekte olmamış kırmızı kan hücrelerinin enfekte bir kırmızı kan hücresi etrafında birikmesine neden olur. Ancak RIFIN, A tipi kırmızı kan hücrelerinin yüzeyine güçlü bir şekilde bağlanırken, 0 tipi kırmızı kan hücrelerine zayıf bir şekilde bağlandığı 2015 yılında Nature Medicine dergisindeki bir çalışmaya göre.
Ancak kan grubu, bir kişinin sıtma riskini etkileyen tek faktör değildir. Dört ana kan grubunu oluşturan antijenlerin yanı sıra, Live Science'a göre kırmızı kan hücrelerinin yüzeyinde bulunabilen 15 farklı türde antijen daha bulunmaktadır. Bu antijenlerden biri Duffy grubu olarak adlandırılır. Duffy antijenine sahip olmayan kişiler, iki ana sıtma parazitinden birine karşı nispeten dirençlidirler. Duffy negatifliği, sıtmanın en belirgin olduğu alt-Sahra Afrika'da yaygındır, ancak Malaria Atlas Project'e göre dünya genelinde nadiren görülmektedir.
Sıtma eğilimli bölgelerde evrimleşen populasyonlarda neden tip 0 kan grubunun yaygın olduğuna dair birçok kanıt bulunsa da, tip A, B ve AB kan gruplarının neden başka yerlerde de relatif olarak yüksek oranlarda bulunduğu daha az açıktır. Bazı bilim insanları, çeşitli kan grupları arasındaki hastalık ilişkilerine dikkat çekmektedir. Örneğin, 2021 yılında BioMed Research International dergisinde yayımlanan bir çalışma, 0 tipi kan grubuna sahip kişilerin kolera, veba, verem ve kabakulak gibi hastalıklara daha yatkın olduğunu bulmuştur. Diğer kan grupları ise diğer hastalıklara daha yatkın olabilir; örneğin, AB tipi kan grubuna sahip olan kişilerin çiçek ve Salmonella ile E. coli enfeksiyonlarına daha yatkın olduğu gözlemlenmiştir.
Cohn, bunların özellikle insanların farklı kan gruplarına sahip olmasının potansiyel nedenleri konusunda ikna edici olmadığını düşünüyor. Bu çalışmalar, kan grubu ile bu hastalıkların yaygınlığı arasında neden-sonuç ilişkisi kanıtlamadı; bu bağlantılar diğer faktörlere bağlı olabilir. Bu nedenle, bu çalışmalar aslında kan gruplarının hastalıklara karşı koruma veya duyarlılığa neden olma konusunda kanıt bulmamaktadır. Cohn, "Gerçekten kendini doğrulayan tek durum sıtma gibi görünüyor," diyor.
Ayrıca, çoğu insanın kan hücrelerinin yüzeyinde Rhesus (Rh) faktörü olarak bilinen bir protein bulunduğu ve bu nedenle Rh pozitif oldukları, ancak Kafkasların yaklaşık %15'i, Siyahilerin %8'i ve Asyalıların %1'i bu proteine sahip olmadığı için Rh negatif oldukları konusunda neden belirsizdir. (Bu, kan gruplarını takip eden + ve - işaretlerinin ne anlama geldiğini açıklar, örneğin A+ veya B-.) 2012 yılında Human Genetics dergisinde yayımlanan bir çalışmada, araştırmacılar, Rh negatif olmanın, bu genetik varyasyonu bazen rhesus hastalığına neden olsa bile, bir avantajı olup olmadığını inceledi. Ancak bir avantaj bulamadılar, bu nedenle ya avantajın evrimsel geçmişte var olduğu ancak artık olmadığı sonucuna vardılar ya da insanlar bu iki Rh tipine rastlantısal bir şans sonucu sahip olmaktadırlar.